July 14, 2012

KEMAS MENGEMAS

Tengok tajuk pun dah bole agak apa yang aku nak update.

So, dalam akhir bulan 5 lepas, mak aku plan nak renovate rumah. Kononnya nak besarkan ruang tamu kat rumah ni. Senang dak aina nak meluncur dengan walker dia dari dapur zrooom sampai ruang tamu. Aku pun bajet la lambat lagi nak renovate mebi lepas raya ke tahun depan ke renovate. Tup tup awal bulan 6 mak aku dah panggil orang ukur apa semua. Pastu dah datang pepecah dinding. Ketung ketang. Bunyi drill tu tak payah cakap. Benak kepala otakk.


Bila dah pecah dah kecah semua rumah berhabuk, berkecah. Dah macam pelarian aku rasa. Nan ado nak duduk bawah. Semua bertapa kat bilik je. Makan pun dalam bilik. Boleh bayangkan keadaan rumah yang dah macam tongkang pecah tu?

Ini nama eh rumah padang jarak padang tekukur. Hidup sogan mati tak mau macam ni la goman eh rumah kena la nina.


Genap sebulan dah siap renovate ape semua. Dah renovate kena mengemas. Ini part aku paling lemah. Even bilik sendiri pun macam kapal selam nak terbalik apatah lagi nak kemas satu rumah yang memang sedia berhabuk berkecah ni? Tapi nak tak nak kena lah tolong kemas. Dah la harap dua kerat perempuan je dalam rumah ni (aku & mak) nak mengemas. Kenalah pepandai hidup kan.


Aku mengaku aku bukanlah jenis yang rajin mengemas. Aku sangat pemalas nak mengemas. Mak aku sendiri pun tak penah nak berhenti membebel suruh kemas bilik tapi aku pekakkan telinga buat macam tak taw. Boleh tahan tebal telinga aku ni ha menahan bebelan tanpa henti seorang emak.


Akak ofis aku sendiri cakap, 'dak ina kalau kawen, kena cari lelaki yang rajin kemas, sebab nanti kalau dedua malas berkecah rumah kau dik cm no kau nak duk umah cm tu gayo eh?' Kahkahkah. Even akak ofis kak aisyah dengan kak fara pun dah kenal sangat dengan perangai aku ni. Kalau nak kemas kat ofis tu, aku nak kena bersuruh sebab tak geti nak buat apa. Ramai orang yang kemas sampai tak tau nak kemas apa lagi. Kang buat tu salah, buat ni tak kena. Makanya, tunggu arahan dari rakan seperjuangan kakak kakak ofis. Muehehehe.


Tapi tapi semalas malas aku nak mengemas bila mood mengemas aku datang, memang tak payah bersuruh la. Memang aku buat je. Sebagai contoh, minggu lepas aku kemas bilik. Siap pakai mask sebab habuk maha dasyatttt. Nama pun bilik perempuan, mesti penuh dengan rambut rambut gugur yang bersepah berkeliaran kat lantai tu. Kalau kutip tu konfirm dapat buat rambut palsu satuuu. Wakakaka. Dah kemas semua, bersih okey bilik aku. Lantai ni haa licin, siap bersapu, mop, kilat lagi. Kau mampoo? Haaa kemahen kau rajin kannn  (Boo iena boo ...) 


Bila bilik dah kekemas ni kekonon cantiks ni kan, rasa cam semangat je masuk bilik sendiri. Semangat nak tido pun ada lagi menebal nebal dalam diri ni haaa. Siap tak tutup pintu bilik kadang kadang kekonon nak tayang bilik i dah cantiks uollss. Mak pun sengih sengih tersenyum bangga. Wakakaka. Aku sendiri syak dan bajet dengan yakinnya bilik aku ni akan kemas sampai raya nanti laa sebabnya nanti nak raya tak yah nak kemas sangat. Kemas sesikit je. Emang dasar pemalas lohhh 


Baru kemas memang la kosong bersih susun elok je. Cuba kalau tak kemas, getah rambut tu pun MIA taww. Meja solek aku memang cm ni goman eh. Nan ado make up bebanyak tuu. Yang ada pun bedak compact pixy ngan perfume. Itu jola yang eden pakai pung.



Aku teringin nak gantung gambar gambar kenangan terindah macam ni kat bilik aku. Kreatif kannn? Aku tengok love rain la yang hero dia pi gantung gambar awek eh macam ni. Dah terpengaruh. Tapi tak letak gambar pakwe, kite letak gambar kawan kawan family ngan dak aina je. Memang nak buat, tapi tunggu lahh. Sebelum raya mungkin? (doa doa la aku rajin. Amin)


Ok bai! Have a nice day uollssss :D

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...