February 26, 2011

.Zaman dolu dolu punya cerita (Part 2). Kisah asrama.

Dari form 1 sampai form 5 aku duduk asrama. Ye, 5 tahun duduk asrama banyak kenangan yang aku dapat and banyak benda yang aku belaja.


.Kekonon ni asrama aku dulu. Kaler nak pink sebab dulu memang kaler pink. Public phone kuning memang wajib ada port untuk bergayut gayutan.


Asrama aku tak dela besar sangat. Ada 3 tingkat 14 dorm. Setiap dorm tak dela besar mana pun. Satu bilik agak agak dalam 15 ke 20 orang. Katil pulak jenis katil double decker yang 2 tingkat tu, then ada loker kayu loker besi dengan loker buku. Kalau nasib baik, tiga tiga loker ni bole amik untuk kegunaan seorang diri. Aku memang jenis tamak habola, so tiga tiga lokar ni aku kebas untuk kegunaan sendiri.

.Ketiga tiga loker yang aku kebas lebih kurang macam gambarajah atas. Setiap loker HARUS ada nama lepas tu ada la lekat lekat something kat loker. Nak kasi cantik kononnya.


Sepanjang 5 tahun aku duk asrama, aku tak penah tido katil atas. Kan katil double decker ada 2 tingkat. Tapi aku tak penah tido atas. Sebab aku tak suka nak panjat panjat. Dan aku jenis kalau daftar asrama memang awal sebab nak chup katil bawah. Kalau tak awal, aku suruh kawan yang chupkan. Nampak kan kegigihan dan usaha aku untuk mengelak tido atas. Lagi satu aku bukannya jenis tido sopan jadi memang tak berapa nak sesuai tido atas. Kalau tido atas mesti ke bawah juga akhirnya. So, sape nak menjawab nanti?


.Alasan yang sangat KUKUH kenapa aku tak suka tido atas.


Duduk asrama memang banyak benda yang aku belaja. Parents tak de memang kena belaja buat sendiri. Basuh baju sendiri. Yang tu memang ketara kena buat sendiri. Kalau rajin, tiap tiap hari basuh. Kalau tak rajin, kumpul la seminggu sekali basuh. Aku jenis basuh baju time mandi petang. Kalau mandi pagi jangan harap sempat nak basuh. Bangun pun dah lambat. Style aku basuh baju tiap 2 hari baru basuh. Sebab aku kan pemalas nak basuh baju tiap tiap ari. Kalau 'benda' yang aku pakai tiap tiap hari haruslah basuh tiap tiap arikan. Karang kalau habis mana nak cekau? Haa ce cite ce cite.

.Pesyen basuh baju kat asrama dulu. Tiap tiap kali minggu tak balik MEMANG macam ni gayanya nak membasuh baju.


Duduk asrama kena belaja mandi ramai ramai. Mandi dekat kolah or kat dobi. Dobi kat sini tempat basuh baju. Ada la 20 ke 15 kepala paip. Tadah air, basuh baju, terus mandi kat situ ramai ramai. Kalau nak harap mandi dekat toilet memang susah sebab ramai sentiasa. Dan aku pulak bukan jenis yang rajin nak menunggu turn nak guna toilet bagai. Kadang kadang toilet tak de air pastu nak menadah dah satu hal. So, mandi je kat kolah tak pun kat dobi dah setel dah siap dah wangi! Masa mula mula nak mandi memang la malu of kos aku pun malu. Tapi dah lama lama, tak de hal la sebab semuanya perempuan. Janji pandai jaga kain berkemban tu kasi tak terlucut sudah. Jangan sesuka hati buat free show sudeyyyyyy.


Kalau duduk asrama memang tak sah kalau tak kecoh pasal kes kes histeria. Asrama aku pun ada juga pasal histeria. Paling up and paling kecoh masa aku form 2. Masa tu memang kes histeria tak payah cakap. Ada kawan aku yang kena. Memang kecoh sana sini. Takut memang tak payah cakap. Konfirm takut punya. Sangat sangat takut. Takut takut sangat. Dah kecoh tu warden pun suruh setiap budak asrama baca yasin kat bilik masing masing. Buat 'halaqah' dengan ahli bilik pastu letak air dalam baldi then baca yasin ramai ramai. Dah habis baca, orang orang yang terpilih akan siram air yasin tu kat keliling bangunan asrama. Lebih kurang macam pendinding la. And alhamdulillah lepas tu kes histeria makin lama makin kurang.


Duduk asrama memang banyak benda yang dapat belaja. Percaya la cakap aku. Tak rugi pun duduk asrama. Even setahun duk asrama dah dapat banyak pengalaman. Bukan takat pengalaman tapi kenangan pun banyak. So, kalau ada peluang duk asrama tu terus grab and enjoy it. Memang best weh :)


Korang plak penah duduk asrama tak? **gaya berlagak. mata ke atas tangan ke dada. Ekekeke.


Kalau nak baca Part 1 pasal zaman dolu dolu bole klik SINI


Eh eh, Hye Geng SMKAP! Senyum senyum apa? HAHAHA! :p


Ok bai!


p/s: Ini kekonon edisi belajar melukis. First time melukis dan mewarna. Haruslah pelik. Abaikan abaikan yang gambar pelik tu. Buat buat tak nampak. HAHAHA!

2 comments:

puteri ain said...

duduk asrama banyak akan mengajar erti sharing,friendship dan ketabahan..:)

zuhanismohamed said...

aa,,rindu zaman asrama ! he he..

masa tu hidup bukan bahagia sangat makan xsedap baju basuh sendiri..tp xtahu kenapa rasa hepi je sentiasa :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...