May 10, 2010

.kecantikan adalah hak milik setiap insan.

Semua orang dalam dunia ni mesti nak cantik kan?dah nama pun manusia.memang dah jadi fitrah semulajadi yang semua orang memang sukakan kecantikan dan pasti ingin kelihatan cantik.Rasulullah S.A.W pun ada menegaskan yang Allah itu indah dan suka pada keindahan.Keindahan Allah terletak pada sifat sifat kesempurnaan-Nya.



Tapi macam mana kita nak menilai kecantikan pada seorang wanita?kalau tanya soalan ni pada lelaki,mungkin dah bermacam macam jawapan yang kedengaran.ada yang cakap kecantikan wanita pada wajahnya.kalau wajah wanita tu putih,mulus,hidung mancung bak seludang,bibir merah bak buah delima,mata bulat.konfirm ramai cakap 'cantiknya wanita ni'.mau pandang 3 kali tak berkelip.


.heliza af 5 memang cantik.mata dia bulat.kulit putih.fuh!.


ada juga yang bg akan bg jawapan kecantikan wanita terletak pada bentuk tubuh badan.maknanya,kalau body wanita tu langsing,mantap,meletup memang akan dikategorikan sebagai cantik.then,kalau body wanita tu gemuk,menggelebar sini sana,banyak spare tayar ada juga gelaran cantik.tapi tak dela secantik wanita yang langsing tu kan.

.body cam angelina jolie mmg jd idaman ramai kot.haha.


then,ada juga yang akan bagi jawapan kecantikan wanita terletak pada kebijaksanaan atau tingkah lakunya/akhlak.maknanya kalau wanita tu seorang yang tinggi budi bahasa,bersopan santun,lemah gemalai,taw nak hormat orang,pandai jaga diri apa semua.dan ditambah pula dengan bijak.mmg jadi satu bonus kepada wanita tersebut.

.aisha dlm ayat ayat cinta.dah la cantik.tggi budi bahasa.bijak lak tuh.pergh.superb!.


antara semua jawapan pasal kecantikan ni,bagi aku la kan.kecantikan wanita terletak pada kebijaksanaan atau tingkah laku/akhlaknya.sbb kecantikan ni akan kekal sampai bila bila.maksudnya kecantikan hakiki.lagi satu,kalau akhlak wanita tu baik,bagus apa semua,mestila ramai yang akan suka.kalau la rupa wanita tu dah memang cantik,then ditambah pula dengan kecantikan akhlak dia plus dia bijak.fuh! memang superb la wanita tersebut.bukan senang kecantikan wajah nak seiring dengan kecantikan akhlak.aku pun tak mampu nak jd sebegitu.T__T.but at least,kita mencuba utk jadi wanita yg terbaik.



pasal kecantikan ni memang luas.lain orang lain pendapat.ikut pendapat masing masing la nak kan kecantikan ni macam mana.



tak salah untuk cantik.tapi ikut kepada niat.dan jangan terlampau obses dgn kecantikan sampai diri sendiri yang merana.



Renung renungkan dan selamat beramal! ;)


till then!
bubbye! :)

4 comments:

Call me, Eyka said...

betul2. sokong iena!!! hee

rain&rainie said...

ya.betoi 2!
cantek itu sgt2 subjektif...
=)

Iena Arshad said...

eykameow..

yes! ada geng..:)

Iena Arshad said...

linas..

ha'a.cantik itu subjektif..:)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...